in Film

Filmtip: Spotlight

spotlightDe journalistiek controleert de macht door de waarheid te openbaren. Dat is precies wat onderzoeksteam ‘Spotlight’ doet in de gelijknamige thriller van Tom McCarthy.

Als er bij The Boston Globe in 2001 een nieuwe hoofdredacteur aantreedt stelt hij voor dat Spotlight haar licht eens op de Katholieke kerk richt. De journalisten trekken de beerput helemaal open. Uit hun onderzoek blijkt wat we nu allemaal weten: dat priesters al ik weet niet hoe lang kinderen misbruiken, en dat leidinggevenden dat oogluikend toelaten. De Katholieke kerk is een door en door verrot instituut.

Het is knap hoe goed Tom McCarthy erin slaagt om zoiets saais als onderzoeksjournalistiek als iets spannends neer te zetten. Dat Rachel McAdams moeilijke vragen kan stellen wisten we uit het teleurstellende tweede deel van True Detective, maar ook Hulk Mark Ruffalo en Birdman Michael Keaton zijn overtuigend in iets te grote, ongestreken overhemden.

Spotlight is genomineerd voor zes Oscars en drie BAFTA’s, onder meer voor beste film. Of het de beste is weet ik niet, maar hij is in elk geval beter dan Bridge of Spies. Van Spotlight krijg je zin om je kop uit het zand te halen en kritische vragen te stellen. Kijken dus.

Deze tip schreef ik voor DUIC.