in Oerol 2022

Hoe programmeur Farnoosh Farnia storyteller Elten Kiene aan Oerol wist te binden

In de duinen van Formerum aan Zee treden dagelijks verhalenvertellers op. Elten Kiene uit Rotterdam bijt vandaag het spits af. Programmeur Farnoosh Farnia vertelt hoe ze hem aan Oerol wist te binden, en Elten Kiene reageert.

Hotel ’t Punthoofd in de duinen van Formerum staat al jaren leeg, maar toch is het daar deze week allesbehalve een dode boel. Programmeur Farnoosh Farnia heeft de beste storytellers van de lage landen naar Terschelling gehaald om ze hun verhalen te laten vertellen. Dit weekend hoor je er onder meer de persoonlijke geschiedenis van Elten Kiene, in Ik ben nog nooit op dit punt geweest.

Elten (1984) is een spokenword-artiest uit Rotterdam. Farnoosh volgt hem al jaren, vertelt ze aan de telefoon. “De eerste keer dat ik de Betonning mocht programmeren, in 2018, heb ik hem gevraagd in de serre van Babs Woordsalon een korte act te komen doen. Ik dacht, als ik hem op Terschelling kan krijgen, gaat hij vast van Oerol houden, en kunnen we de komende jaren een band met hem ontwikkelen.”

“Dat klopt en dat is heel goed gelukt!”, reageert Elten later lachend aan de telefoon.

Begin 2021 maakte Elten op verzoek van Farnoosh een voorstelling, maar die kon vanwege corona niet doorgaan. Farnoosh: “Die voorstelling, Ik ben nog nooit op dit punt geweest, zou gaan over hoe hij zich van klein Rotterdams jongetje omhoog heeft gewerkt in de wereld van kunst, literatuur en spoken word.”

“Daar komt het wel op neer”, zegt Elten, “al is mijn reis begonnen in Dordrecht.” Het stuk gaat over drie fasen in zijn leven. “Eerst ongemak, bezig zijn met wat de wereld van mij vindt, dan experimenteren en nieuwe dingen uitproberen, en uiteindelijk durven zijn wie en waar ik nu ben en weten wat ik waard ben.”

Elten was vorig jaar net als veertien andere makers toch op Terschelling, voor het Oerol Lab, waarin zij van gedachten wisselden over mogelijk nieuw werk. “De voorstelling ging dan wel niet door maar ik wilde Elten nog wel laten connecten met het festival,” zegt Farnoosh. Hij bracht zijn tijd hier volledig offline door, zonder smartphone, maar met een uitvouwbare kaart, een notitieboekje en een analoge camera. “Ik dacht: als ik offline ben, dan ben ik met mijn hoofd ook echt hier en niet in Rotterdam en in de rest van de wereld,” licht hij toe.

De voorstelling Ik ben nog nooit op dit punt geweest heeft Elten gemaakt samen met danser Salva Akrum, muziekproducer Dagger DX en art director Lizzy van den Berg. Hij nam zijn drie collega’s mee naar Terschelling voor de repetities, zodat zij ook konden ervaren wat het betekent om op dit eiland te zijn.

“We hebben deze voorstelling gemaakt met het eiland in het achterhoofd,” zegt Elten. “Het is moeilijk uit te leggen wat Terschelling is, wat Oerol is. Daarvoor moet je echt op het eiland zijn. Dat heb ik van Farnoosh meegekregen: dat je moeilijk een voorstelling voor Oerol kunt maken als je hier nooit bent geweest.”

“Wat ik als programmeur van het storytellingpodium mooi vind”, zegt Farnoosh, “is dat Elten vanuit verschillende genres en disciplines zijn verhaal vertelt. Hij gebruikt spoken word, ritme, poëzie, muziek en dans. Die combinatie: dat is zijn taal om dit verhaal te vertellen.”

Dit in tegenstelling tot storytellers die sec een verhaal vertellen, zonder opsmuk, zoals Sahand Sahebdivani bijvoorbeeld, wiens verhaal Het verre woord eveneens dit weekend te beluisteren is. “Die twee uitersten, dat is waar voor mij het storytellingpodium voor bestaat,” zegt Farnoosh. “De volle breedte van storytelling wil ik een podium bieden.”

Geschreven voor de Oerol-dagkrant, zie hier. Foto’s door de auteur.